torsdag 17. mars 2011

Kosemose sokker

3nøster Alfa og 6knapper blir til lekre kosemose sokker.
Det her er ikke sokker å gå med,her skal man kun krype oppi sofaen eller slenge føttene på bordet.De varmer godt oppover leggene,men kommer garantert til å bli for slaskete til å vandre i. Derfor kosemose sokker.

Jeg har tatt ut gangspunkt i det bildet her. Hadde ikke så lyst til å kjøpe mønster på noe som jeg så på som en enkel ting å greie selv. Det var ikke så enkelt som jeg først trodde,men jeg har nå knotet ned hva jeg gjorde.  I bruk så ser jeg jo allerede at det burde vært gjort anderledes.

Jeg ville ha strikket hælkappa lengre,å bredere,å da måtte jeg ha plukket opp flere masker også,å felt tilsvarende etterpå. På fellingene så blir noen feltt rett sammen og noen vridd rett sammen. Jeg noterte ikke hvilken type rett sammen jeg brukt når,men det ser du kanskje selv mens du strikker hva som blir naturlig.
Hyggelig om du vil prøve deg på mønsteret,men husk at det kan være lurt å ta sin egen vri på selve fotdelen.
Jeg hadde også ville brukt pinne nr. 6 på hele sokken,ettersom garnet jeg har brukt siger veldig.

Mønster på  Marias kosemose sokker

NB! Viktig at du leser de nye anbefalningene mine før du setter i gang. Jeg skriver KUN ned det jeg gjorde,ikke det jeg burde ha gjort;-)

Legg opp 40masker på pinne nr.7
Det skal strikkes fram og tilbake

5pinner rett
5m,kast,2sm,rett ut pinnen
7pinner rett
5m,kast,2sm,rett ut pinnen
7pinner rett
5m,kast,2sm,rett ut pinnen
3pinner rett
2sm,rett ut pinnen
rett,strikk de siste 2m sm
2sm,rett ut pinnen
rett,strikk de siste 2m sm
Fell 4m,strikk rett ut pinnen=32m igjen.
17pinner rett

Så bytter du til strømpepinner nr 6
Øk 10masker jevnt
En omgang rett
Nå skal du snu,å strikke vrangt over 21 masker som blir til hælen snu
En omgang rett
En omgang vrang
13m rett,rsm snu
6vr,2vrsm snu
Fortsett å fell på denne måten til det er igjen 7m på pinnen

Plukk opp 6m i hver side. Omgangen starter midt under hælen etterpå.Fordel maskene jevnt.
En omgang rett
Fell i sidene ved å strikke 2sm(2siste m og 2 første m) til du har igjen 32m

Strikk til foten dekker lilletåa

Tå felling:
Fell i hver side som tidligere (4m hver omgang)
En omgang rett
Fell annenhver omgang til det står igjen 4m på pinnene
En omgang med 2sm ut pinnen
Trekk tråden igjennom de resterende maskene.

Sy sammen den nederste rillekanten opp til overlappen der knappene skal være.

Strikk en sokk til,men da med overlappen til knapper på motsatt side.

Lykketil

16 kommentarer:

  1. Så artige sokker da!! Jeg elsker alt som jeg kan feste knapper på, så kanskje disse blir strikket i nærmeste framtid:)
    Takk for oppskriftsdeling!
    :)

    SvarSlett
  2. Herlige sokker Maria, de så skikkelig gode ut:))
    Og takk for at du deler mønster med oss. Disse må jeg bare strikke.....men har slikt å gjøre først:)) hihi

    SvarSlett
  3. ååh, de såg rett og slett deilige ut! Skikkelig kosemose sokker ja! Stilige var de og:D

    SvarSlett
  4. Så deilige kosemosesokker :))
    Sleng beina i sofaen og nyt dem i kveld,
    klem

    SvarSlett
  5. Nydelige sokker!
    Ellers har jeg løst problemet med åpning bak på forklekjoler; http://misemors-hobbyrom.blogspot.com/2011/01/pippikjole.html
    Lykke til!

    SvarSlett
  6. de ser kjempegode ut
    ha en fin kveld
    /myr

    SvarSlett
  7. Herlige sokker. Tenk å sitte med de på, en sommerkveld når sola er gått ned, det begynner å bli litt kaldt, og et glass rødvin i hånda. Varm på føttene og bare nyyyyte

    SvarSlett
  8. Så flotte sokker, disse må jeg prøve meg på. :-)

    SvarSlett
  9. Flotte sokker-tusen takk for oppskriften :D

    SvarSlett
  10. ÅÅ, desse var søte! Takk for at du deler oppskrift, lagrar den og legger den i lista over ting eg vil strikka ;) Desse er jo supre til julepresang og! (lenge til jul altså, men skadar vel ikkje byrje med litt planlegging :P)

    SvarSlett
  11. Herlige sokker!
    Eg strikket orginalen for et par år siden med tykk latex såle. De ble utrolig stødige og mottaker elsker de.

    Kos deg og ha ei herlig helg!
    Eg elsker heading bildet ditt på bloggen!
    Det er sååå herlig "Bukett" du har!

    Go`klem fra Vibbedille ;))

    SvarSlett
  12. Så kjæmpetøffe Mariakosemosesokka i fin farge,så bra at du klart å tyd mønstre ditt så du fikk t to like! Tusen takk for at du dele mønstre ditt me oss, sånne hærlie sokka vil æ å lag:-)

    SvarSlett
  13. Kjæmpetøffe Mariakosemosesokka i fin farge!
    Tusen takk for at du dele mønstre ditt me oss, sånne hærlie sokka vil æ å lag:-)

    SvarSlett
  14. Så fine sokker, dei ser så varme og gode ut!!

    SvarSlett
  15. Herlige sokker!!
    Takk for oppskrift! :)

    SvarSlett
  16. Så ut som noen utrolig herlige og varme sokker!!