fredag 4. februar 2011

Tusen takk for alle de koselige tilbakemeldingene

De setter jeg stor pris på. Det er koselig at dere tar turen innom mitt fristed,her hvor jeg kan være meg selv på gode dager,eller gode timer er vel mer sant.

Her hvor jeg kan dokumentere for meg selv og ungene at jeg HAR vært til stede for dem. Det er vanskelig å være syk over så lang tid med 5unger. Det er sårt for meg,å det er sårt for dem,at de ikke har en mamma som stiller opp når de trenger det.

Denne bloggen bruker jeg og ungene for å se igjennom det vi faktisk har gjort sammen. Å jeg tror det er viktig for de også,å bla seg litt tilbake å bli minnet på at jeg er her,tenker på dem,å strikker og syr ting de selv har ønsket seg.

Å det går fremover,fra det å bare stå opp til middag med dem,å til nå hvor det stortsett er jeg som lager middagen, tenner lys,å gjør det trivelig.
 Jeg har også begynt så smått å komme meg opp når skoleungene skal av sted,for å tilrettelegge litt hyggeligere matpakker til dem. De lager den fortsatt selv,men med litt inputt fra mor,så greier de å se noe annet enn brød med leverpostei på.

Jeg er også tilgjengelig på stua fra de kommer hjem om ettermiddagen,å frem til de legger seg. Da har jeg basen min i sofaen,med alt strikketøyet rundt meg. Så da er det bare å jumpe oppi å skravle med mor,leksene gjør de på kjøkkenbordet,å på gode dager kommer jeg bort dit for å hjelpe,mens andre dager må de komme til basen min for å få hjelp.

Så det var litt om ståa her i huset,å det er fryktelig frustrerende med de som sender meg mail,sms eller rett og slett sier til meg: Du som blogger så mye kan vel gå på jobb
                         Du ser jo frisk å rask ut,det er vel ikke noe som feiler deg
                         Du er nå ikke bare dårlig,du  får nå gjort masse mens du er hjemme
                         Er du egentlig syk? Jeg så deg jo på City cyd

Ja,her kan jeg faktisk ramse opp en del komentarer som jeg får høre innimellom. Å de sårer meg faktisk,de gjør at jeg blir enda mer syk. Jeg bruker energien min på feil plass. Jeg føler jeg må forsvare meg,andre orker jeg ikke å svare tilbake på,jeg bare tar i mot,å grubler på det i en evighet etterpå.

Nei,hold ting for dere selv,om dere ikke kan være hyggelige så slipper jeg å bruke energien min på slike kommentarer. Dere må da kunne stole på at jeg er syk,å unne meg den lille gleden jeg har av å få produsert ting til meg og mine. Jeg har bidratt med luer til kreftavdelingen og strikket til prematuravdelingen for å kjenne for meg selv at jeg bidrar med noe. Det er ikke noe luksus å gå hjemme,for en som er vant til å jobbe 110%

Det var dagens takk til de som muntrer meg opp,å dagens refs til de som trykker meg ned.

Å er det fortsatt noen som ikke tror at jeg er syk,så stikk gjerne innom den andre bloggen min.

 For HER inne vil jeg i utganspunktet IKKE skrive om hva jeg ikke greier på en dag,her vil jeg kun skrive alt det jeg får gjort på en dag. Her skal min positive energi få herske:-)
Ha en strålende dag der ut.

12 kommentarer:

  1. Ta til deg det gode og glem det vonde, folk sier uansett så mye rart og det beste er å glemme det meste. Untatt de gode tingene da :-)
    Kos deg med det du kan og har energi til, du er nemelig flink :-)
    God bedring, og ha en flott helg!

    SvarSlett
  2. Jeg vil gi deg en STOR og varm klem med en gang!

    Skjønner så innmari godt hvordan du har det - de usynlige sykdommene bærer med seg mye vondt. Har selv slitt med fibromyalgi i tjue år, de siste årene har det utviklet seg fort. Alt dette negative fra de rundt oss som tror de vet så mye bedre bidrar bare til mer vondt. Dårlig samvittighet er virkelig noe vi er flinke til å gi oss selv - vi trenger ikke det fra de andre!

    Det er supert at du bruker bloggen for deg og ungene - det er det aller viktigste. Vi må prioritere det viktige, og det er oss selv og barna :) Steng ute de vonde kommentarene og pust ut! Du er super!

    Ønsker deg en flott helg, go'klem

    SvarSlett
  3. Forstår veldig godt at det sårer med slike kommentarer, du må bare prøve å legge de bak deg før du får lest de omtrent og som de andre sier glede deg over det positive i livet ditt og de positive kommentarene du får på alt det flotte du gjør. Jeg har aldri kommentert noe før nå, men jeg har gledet meg over å følge bloggen din, gledet meg over hvert eneste innlegg.

    Sjalusi og uvitenhet er nok bakgrunnen for alle negative mailer/meldinger. Kos deg med oss som gleder seg over alt du får til i hverdagen til tross for sykdommen din du <3

    Klem,

    Lena

    SvarSlett
  4. Jeg har vært syk med ME i litt over 2,5 år, og kjenner meg veldig igjen. Har også fått flere kommentarer fra "bedrevitere". Av og til sårer de, og av og til klarer jeg å ikke bry meg om de. Slike kommentarer sier mere om de som sier de, enn noe annet. Folk ser oss når vi er ute, men ikke når vi ikke klarer å bevege oss fra sofaen.

    Fortsett å fokuser på det du klarer... Håndarbeide er så kjekt å holde på med

    Ha ei god helg

    SvarSlett
  5. Dette innlegget gav meg tårer i øynene! Det er sårt å se at noen kan behandle deg på den måten, det gjør meg vondt - ordentlig frustrert blir jeg! Jeg synes det er fint å se at du bruker energien din på det som betyr mye for deg - familine og det du liker og engasjerer deg for. Alt annet er irrelevant når man er i den tilstanden som du er i. Sender en god klem til deg, og håper den fjerner rester etter vonde ord og tanker fra de tankeløse!

    SvarSlett
  6. Huff, leit at du skal få slike kommentarer. De kan slettes ikke ha noen forståelse for hva ME er. Har selv ei søster ned ME og har selv fibromyalgi. Ikke lett å ha en sykdom som ikke synes.
    Klem til deg i kveldstimene
    /myr

    SvarSlett
  7. Hei Maria:) Jeg har blitt en daglig leser av bloggen din og syns du er kjempe flink. Både til håndarbeid og til barna :) Lykke til videre og kos deg masse :D

    SvarSlett
  8. DU er så herlig og GOD Maria!!!
    Vet NØYAKTIG hva du mener!!! Opplever det stadig vekk, og det er like frustrerende hver gang og eg blir forbanna inni meg fordi eg føler liksom eg må forsvare meg!!

    Det er NESTE som eg ønsker at eg hadde mangla en fot bare for at sykdommen skulle vise!!

    Veldig ofte er det de nærmeste som slenger mest m leppa og DET sårer!!

    Fikk nylig krasse/veldig sårende mail fra min søster, så de gir seg aldri!

    Men vettu hva Maria?
    DU er bare NØDT å prøve å lukke ørene og heve deg over det, vanskelig, men du må. Energien du har bør KUN brukes på de som bryr seg og aller mest mann og barn.

    Dine dager høres akkurat ut som mine, men har man evnen til å kose seg, noe eg ser du også har, ja så blir ikkje dagene så verst!

    Finn en jobb som kan være slik at du kan skrive på Pc`en AKKURAT når du orker! DEN finnes ikkje! Min lege leser min blogg, og han syns det er SUPERT!! Det er flott terapi og bare POSITIVT sier han, NAV skal bare prøve seg mener han!

    Så bare nyt stundene du har og kos deg med ditt og dine, det gjør eg!

    Ha en GOD helg!

    Go`klem fra Vibbedille ;))

    SvarSlett
  9. Har tenkt masse på deg og ønsker deg alt godt!!!
    Jeg beundrer at du får til så mye som du gjør, og unner deg hvert øyeblikk!!

    Selv finner jeg mye inspirasjon i bloggen din. ;-)

    SvarSlett
  10. Tusen takk,dere har så indelig rett i det dere sier. Jeg bør heve meg over slike komentarer,men det er jammen meg ikke lett.
    Jeg skal huske på komentarene deres når det røyner på igjen.
    Jeg er ikke på facebook lengre, for å begrense muligheten til å få slike komentarer som tapper meg for energi. Men jeg ønsker ikke å kutte ut blogginga og den sosiale biten som jeg greier å bli med på,bare for å skjerme meg for dårlige komentarer.
    Nå skal jeg legge dette bak meg,å blogge om hyggelige ting som gir meg energi og som utvikler min kreativitet.

    SvarSlett
  11. Spesialisten min er en ei herlig dame og da jeg sa til henne at jeg blir lei meg når familie, venner og andre sier slike ting som du never. Hun sa "Glem aldri at de menneskene som sier slike ting har strøket på IQ-testen!" Det tenker jeg på hver gang jeg får en slik kommentar og ender opp med å trekke på smilebåndet og bruker ikke lenger tid på å tenke på dem. Tenk på det neste gang du får en slik kommentar. Stor klem fra meg.

    SvarSlett
  12. Et godt innlegg, Maria :-)Har lest litt raskt gjennom den andre blogg.. Har egentlig ingen gode råd å gi - men vil bare ønske deg en riktig god helg!

    Kos deg når du kan!

    SvarSlett