onsdag 2. februar 2011

Bukse til Selma

I dag tok jeg og Selma frem symaskina. Hun var ganske så tålmodig mens vi klippet ut stoffene,å litt i starten på selve syinga. Så gikk hun lei,å begynte med sine pøbelstreker. Hun trykte ned rygge knappen HELE tiden,å da var det ikke så enkelt for meg;-)

Det er første gangen jeg syr ei buks,å jeg tegnet av en thights som hun fikk til jul som er for stor. Det ble akkurat passe stort som ei smal joggebukse.

Den er i rosa velour med 2 små blomstrete hjerter. Det ene hjertet sydde jeg fast med sikksakk sting,mens det andre ble sydd med rettsøm. Egentlig ville jeg ha en tettere sikksakk søm. Heter det å kaste over eller no?
Nå vil det jo bli en ruffse kant på hjertene,å det vil jeg jo igrunn ikke ha.



Prøvde å sette skråbånd nederst på beina,men det var ikke noe lurt. Velouren ble strekt veldig,å buksebeinet sto rett ut nederst. Så da var det bare å klippa av den. Mangler en slik spretter sak,så da ble det enkleste løsning. Det resulterte jo til at beina ble en smule for kort egentlig.

Ja,ja,syns jeg klarte meg bra jeg. Men,har et stort potensiale til å lære noe nytt hver dag;-)
Regner med at denne blir en nattbukse,så ingen ser alle mine feil og mangler på prøvebuksa. Å når jeg får mange tips fra dere,så kan jeg prøve meg på nytt igjen med ei hverdagsbukse. For gøy,det var det jo.

Hvordan er det best å sy sømmene for at de skal tåle vilter lek og vaskemaskin?

Å hvordan syr man på pynte lapper finest?

Det viktigste er vel at frøkena selv ble strålende fornøyd.

8 kommentarer:

  1. Søt bukse da!
    Jeg er ferskis på søm selv jeg, så ikke så mye hjelp å få. Men oppspretter er et must altså!

    SvarSlett
  2. He,he...ja jeg burde hatt en oppspretter Jannelea. Jeg burde hatt spoler for undertrå også. Det er ganske så slitsomt å bare ha EN;-)

    SvarSlett
  3. Hehe, så fornøyd prinsessen ser ut trenger du ikke bry deg om rufsete kant på applikeringen og litt for kort bukse ;)

    Jeg bruker overlock til å sy sammen delene med. Tidligere brukte jeg sikk sakk og rettsøm.

    Lykke til med neste prosjekt :)

    SvarSlett
  4. Med en så fornøyd frøken (og ingen synlige feil fra min vinkel), så er det ingen nattbukse - det er i hvert fall min mening! :) Null erfaringer på sying for min del, så det får andre ta ansvar for ;)

    SvarSlett
  5. Godt jobbet ,syntes buksen ser flott ut jeg.
    Som utdannet skredder (noe jeg lurer på en gang i blant)bruker jeg også overlock til å sy sammen med.Har du ikke det går det helt fint å bruke rettsøm og sikk sakk også,men det er nesten umulig å klare seg uten en sprettekniv syntes jeg.Ha en flott kveld med eller uten symaskin.

    SvarSlett
  6. Ei bli å fornøyd Selma i ei hærli hjæmsydd bukse å en fin strikka overdel!
    Ja, ei dykti syerske bør ha både oppspretter og spola:-)

    SvarSlett
  7. Er denne nydelige pia Selma?? Så stor hun er blitt da!! Jeg ser fortsatt for meg en liten tass med runde babykinn merkelig nok.

    Så fin bukse du har sydd henne, og så fin topp. Du er virkelig flink!!! ;-)

    SvarSlett
  8. Fin bukse! :) Jeg har jukseoverlock på min maskin, bruker den til stretchstoffer. Det tar lenger tid enn med ordentlig overlock, eller rettsøm og sikksakk for den del, men jeg føler i alle fall at det blir mer holdbart. Jeg skal kjøpe meg tvillingnål, for å få pene kanter på utsiden.

    Applikasjon med maskin har jeg knapt prøvd, men det er vel tett, tett sikksakk mange bruker for å få en tett søm rundt? Da vil det ikke bli rufsete kanter, men jeg synes vel ofte det ser litt bulkete ut på bilder i alle fall - vet ikke om det egentlig er sånn. Du har i alle fall unngått bulker. :) Dessuten er det ingen andre som vet om du planla rufsekanter eller ikke. ;)

    Vesten hennes er forresten helt nydelig!

    SvarSlett