mandag 24. januar 2011

God morgen alle sammen

Ny uke,med nye muligheter.

Vi har alle våre tanker,mål og meninger om hvordan vi skal greie å komme oss igjennom ei ny uke.
Noen lever et hektisk liv,å føler de stresser fra morgen til kveld. Andre syns uka går som en drøm,å noen kjemper hver dag for å overleve, noen har mer enn nok med seg selv,å andre har så mye overskudd at de kan hjelpe andre.

Uansett hvordan vi har det,så har vi en mulighet til å gjøre det beste utav situasjonen vi er i.
Kanskje greier vi ikke å se sola som faktisk finnes bak skyene et sted. Andre igjen har kanskje ikke tatt seg tid til å tenke på hva som faktisk er viktig her i livet.

Alle får jo prentet inn, at for å være lykkelig,så må man ha et skinnende rent hjem,med det siste interiøret på markedet. Man må ha en karrière,å ungene må være med på mest mulig aktiviteter. Hele familien blir dratt frem og tilbake,å opp og ned,å ender som en rastløs og sliten familie.

Er det egentlig slik vi vil ha det da?
Hvilken opplevelser sitter vi igjen med som en familie?
Hvilke verdier overfører vi til våre barn med et slikt liv?
Trenger vi virkelig å tjene så mye penger at vi har råd til det nyeste og dyreste på markedet?

Her finnes det mange meninger,å vi er alle forskjellige og må respektere hver og en sine valg. Vi kan kun tenke igjennom hvordan vi selv vil ha det,å det er kun vi selv som kan gjøre de endringen vi ønsker.

Jeg har vært en slik mor som har gitt 110% på jobb og 110% hjemme,jeg har likt det,å har ikke tenkt over at det finnes andre muligheter. Å jeg følte meg heller ikke sliten,stresset eller lei.
Det er over 1 år siden min verden forandret seg totalt. Å på det året har jeg på et vis, greid å se at det er mye som er viktigere enn det jeg har trodd.

Det at jeg ble syk har gjort noe positivt med vår familie,men selvfølgelig må jeg jobbe beinhardt for å komme meg opp til et mer normalt nivå enn jeg er nå.
Jeg må greie å få tilbake energien på et slikt nivå at jeg ikke trenger å velge bort aktivteter som sosiale lag eller opplevelser med barna. Jeg vil greie å dusje hver dag,isteden for å spare på den energien fordi at jeg må bruke den for å gå på butikken eller hjelpe ungene med leksene.

Ungene har også forandret seg det siste året,de har blitt mer harmoniske,å vi gleder oss sammen over små ting i hverdagen. De skjønner at vi ikke kan bli med på alt,men at vi må velge det som vi synes er viktig. Det er så herlig når Aurora sier: "pænga e itj alt hær i livet Mathias"  Da har hun virkelig skjønt at det er andre ting som er viktigere enn de materielle godene.

Nå skal jeg kose meg med Vetle som er hjemme fra barnehagen i dag med feber(i går kveld) og hoste. Så nå er det bare å ta frem litt enkel strikking,så jeg kan sitte å skravle med poden samtidig.

Det blir soljakken fra Pickles i dag tenker jeg.

Ha en riktig god dag,å gjør det beste utav uka di.

9 kommentarer:

  1. God morgen Maria, du får sagt det! :) Fantastisk lesning som man nikker gjenkjennende til :)

    Nydelig soljakken din blir!

    Klem

    SvarSlett
  2. Utrolig fint innlegg Maria!

    Vi er mange som har mye å lære av akkurat det du skriver her. Jeg har heldigvis begynt, og føler at jeg er på rett vei.

    Ha en kjempe fin dag!

    SvarSlett
  3. En tankevekker!

    ..og jakken din ser flott ut. So far so good :o)

    Ha en koselig dag med gutten din!

    SvarSlett
  4. Fine ord! Håper din dag har vært god så langt :) Klem fra meg!

    SvarSlett
  5. Kjenner meg igjen..for det er mye av det sammen hos oss, her har livet blitt endret etter at jeg ble kronisk syk. Heldigvis så er ikke alle dager like ille og da benytter vi de så godt det lar seg gjøre. Her tar vi èn dag av gangen, kan ikke planlegge så mye, da blir det mye skuffelser.

    Å holde på med håndarbeid er en god avslappning, som du sikkert også har merket. Flott jakke med striper du holder på med. Fine fargesammensetning.
    Ha en fin kveld viderre :)

    SvarSlett
  6. Så flott du skriver! Jeg bor sammen med en som er kronisk syk, og det kan også være slitsomt iblandt, men man venner seg til det. Jeg har iallefall fått satt ting i perspektiv innimellom, og jeg trenger det virkelig også.

    Gleder meg til å se soljakken din ferdig :)

    Ha en fin uke!
    Klem

    SvarSlett
  7. TAkk for flotte ord :)

    Jakka blir nydelig!

    SvarSlett
  8. Viktige tanker du setter ord på der.
    Ønsker deg alt godt, og håper du får en flott og kreativ uke.
    Jakken din blir veldig flott!!

    SvarSlett
  9. Så fint du har skrevet Maria, fine tanker. Jeg er selv frisk, men har en mann som har slitt mye med både psykiske og alvorlige fysiske sykdommer. Derfor har jeg gjort det valget å være hjemmeværende for da kan vi ha et godt liv på tross av sykdom.

    SvarSlett