tirsdag 18. januar 2011

Fremgangsmåte på en ny teknikk for min del iallfall

Som jeg nevnte i et tidligere innlegg så kom jeg over en ny strikke teknikk som jeg bare måtte prøve ut. Det resulterte i en aldeles nydelig turkis hals.

Jeg syns det var en artig måte å strikke hals på,å har nå strikket et skjerf på samma måte. Jeg ble ikke helt fornøyd med dette skjerfet,for det er vanskelig å få til pene ender,desverre. Kanskje noen der ute har noen tips å komme med?

Nå skal vi se hva jeg gjorde da.

Jeg la opp 110m med alpakka silk fra Hjerte garn på rundpinne nr.5
Jeg strikket rundt og rundt til jeg hadde brukt 2 nøster,da målte tuben min ca 59cm

Så var det klart for å felle av. Jeg tok en pinne nr. 12 for å ikke få det så stramt. Jeg strikket en maske,slappned neste,strikket og felte en. Jeg slipper altså ned annenhver maske,å feller de andre.

Når jeg hadde fellt hele runden,så begynnte jeg å trekke ned de maskene jeg slappned. Det var faktisk ganske så gøy,å jeg så at tuben ble lengre. Målet er jo at den skal bli dobbel så lang som det man har strikket.

Når alle maskene var drattned,sydde jeg igjen toppen og bunnen. Så var det tid for å skylle opp skjerfet. Ikke vri ut vannet,men bare klem det ut.

Legg skjerfet på en hånduk,å rull hånduken sammen. La det ligge å tørke på badegulvet natta over.

Nå var det bare å vennte i spenning,å jammen meg hadde skjerfet mitt blitt hele 172cm i løpet av natta;-)

Jeg irriterer meg grønn over den lille,men alikavel den store feilen jeg har midt på skjerfet. Jeg har glemt å slippe ned en maske,så jeg fikk en stripe som vises godt. Grrrr....ja,ja,neste gang blir det kanskje bedre.

Et lett og lufftig dobbelt skjerf. Genialt.

11 kommentarer:

  1. Ahhaaaa, nå skjønner jeg. Takk for at du deler

    SvarSlett
  2. Skummel,men KUL teknikk, har lenge tenkt eg skulle ha prøvd ;))

    KOS deg og ha en herlig dag ;))

    Klem Vibbedille ;))

    SvarSlett
  3. Så utrolig kult, men skummelt!
    Dette må testes!

    SvarSlett
  4. Å så stilig det ble!!
    Dette skal jeg definitivt prøve på.

    Bare to dager igjen til soljakkestrikking nå :o) Må legge meg til som følger hos deg så jeg kan holde meg oppdatert på framgangen din ;-)

    Ha en super tirsdag!

    SvarSlett
  5. Lekkert skjerf, stjeler oppskriften din :)

    SvarSlett
  6. Wow!!! Det var en stilig metode!!!:)

    SvarSlett
  7. Flott skjerf du har laget! Jeg prøvde meg på et slikt for mange år siden, da jeg var med på noe som het systua og var for barn mellom 7 og 11 år. Skjerfet ble brukt mye før, men jeg strikket det i et alt for tykt garn slik at skjerfet ble for tykt til meg. Kan hende jeg strikker et nå igjen med inspirasjon fra deg ;)

    Med ønske om en finfin uke!
    Klem

    SvarSlett
  8. Så kult! Er det sånn det er gjort på det sjalet i nøstebarnboka å?
    Må nok prøve det en gang når jeg er ferdig med alle di andre prosjektene mine.

    Silje

    SvarSlett
  9. OJ ,sånn d ble ja :)
    Kæm sku tru d når æ så den korte "tuben " du strikka på i går.

    Ble jo knall ;)

    Flink du :D

    SvarSlett
  10. Sånn strikka vi på skolen for maaaaaaaaange år siden. Da kalte vi det for draskjerf. Mener å huske at vi på første omgangen strikka 1m, 1 kast osv, og at det var om å gjøre at maska vi slapp på toppen var den som var rett over kastet- hvis ikke kunne alt rakne.