tirsdag 21. desember 2010

Rå kamp med neglesaks på tovavotter

Det er så innihampen kjedelig å legge ned så mye tid og arbeid i ting som blir mislykket ved toving. Ettersom jeg strikket med nye garnsorter for meg,så tok jeg mine forhånds regler,å satte de på 40grader. Normalt bruker jeg 60grader på fritidsgarnet,å det slår aldri feil.

Nå var det et par svarte i ullteppegarn 8-10år og to par i Østlandsgarn i  2år. Det mørke lilla med ekstra lengde på håndleddet.

Når de kom ut etter en runde med 40grader,var de bitte,bitte små,å helt sammen tovet å uten tomelhull. Jeg var så fortvilet,å prøvde livredning med balsamvann. Jeg fikk dratt størrelsen sånn høvelig på de lilla parene,men det ble fortsatt ingen åpninger.

Jeg gav opp for noen timer,men så måtte jeg prøve med enda en runde i balsam vann. Å tilslutt tok jeg frem neglesaksa. Jeg hadde jo igrunn ingen ting å tape. Å sannelig fikk jeg klipt/lirket/presset opp tomelhullene på alle parene.

De er fortsatt våte,å jeg er usikker på om de vil passe minstefrøkna på 2år. De svarte passet iallfall ikke til 5åringen,så vil tippe at det ble en 3-4år.
Håper det går ant å bruke vottene av noen. Tror ikke at jeg orker å bryne meg på nye akkurat med det første.

De vottene jeg strikka til svigerfar i fritidsgarn ble helt perfekt,så jeg tror jeg fortsetter å tove med det gode gamle garnet mitt. Vottene ble sendt ut av huset før jeg fikk tatt bilde,men jeg har fått tilbake melding om at de var perfekte;-)

3 kommentarer:

  1. Huff, så kjedelig! Synd at det skal gå sånn når man forsøker seg på noe nytt. Håper noen andre kan bruke vottene!

    SvarSlett
  2. Rett og slett no skikkelig dritt når det der skjer.
    Har opplevd selv at toving har gått helt skeis - er skikkelig kjedelig når man har brukt tid på å få det til. Men man lærer jo av det - og bruker da kanskje en annen type garn eller lavere temperatur ved neste forsøk.

    SvarSlett
  3. Heisann! Er anonym innomtitter de fleste steder og lite flink å legge igjen kommentarer, men her syntes jeg det var på sin plass med et trøstens og håpets ord:)
    Synd med de tova vottene, men det er håp i det minste. Legg dem noen få timer i balsamvann. Ta dem opp og strekk dem til riktig størrelse og fasong.
    PS: Skal ikke skylles.
    Håper tipset mitt kan brukes ved en annen anledning:)

    SvarSlett