tirsdag 12. oktober 2010

Riga er en fantastisk flott by.

Nå har jeg kommet hjem fra en 4 dagers tur til Riga. Vi hadde planleggingsdagene på jobb der. Vi besøkte to barnehager,å fikk sett hvordan de drives i Riga.
 Det var en smule forskjell kan man si. Det var også rimelig dyrt å ha barn i en privat barnehage. Det kostet faktisk en månedslønn. Sukk...jeg er glad vi har en så lav makspris i Norge som gjør at vi faktisk kan sende ungene i barnehagen uten å telle på hver krone.
De komunale barnehagene var gratis,men de måtte betale for mat og aktivteter som kunst,idrett,engelsk osv

Vi hadde også en 3timers byvandring,hvor vi fikk sett og hørt mye historie fra byen. Fantastisk fin tur,å det blir noe helt annent å gå sammen med noen som forteller litt historie rundt de forskjellige byggningene og stedene vi travet rundt på.

Jeg prøvde så godt jeg kunne å hente inn den Latviske stemningen,å det fikk jeg til en viss grad ved å gå på det lokale markedet,samt at jeg satt i parken å bare nøt synet,lukta og lydene fra de innfødte. Jeg koste meg mest når jeg fikk vandre alene rundt i byen,å bare ta inn det som opptok meg. Jeg er ingen shopper,men jeg prøvde meg på flere kjøpesenter,å det er mye å handle for de shoppe gale. Selv så begynner jeg å kaldsvette,blir svimmel,hjerte galopperer i hundre og blir rett og slett dårlig av det.

Jeg fannt noen få garnbutikker,men hørte at resten av kollegaene mine at det var et par butikker på hvert kjøpesenter,samt de butikkene jeg fant som lå som enkelt butikker.

Jeg fikk kjøpt noe håndarbeid,men brydde meg ikke om å kjøpe med meg noe særlig garn denne gangen.
Så det bloe 2 par sokker og et par votter til meg,Selma fikk et par sokker.

Jeg skal tilbake til Riga,for den byen må bare oppleves i freden og roden.

5 kommentarer:

  1. God morgen, takk for turen til Riga. dit skal vi også en gang. Spent på markedene der, der er jo der man får en titt inn i "livet dems".
    Lappene fra deg kom i forrige uke og jeg blogger dem nok idag. Bare en smule stress her i huset disse dagene :o)

    SvarSlett
  2. Ja,markedet må man bare få med seg. Den stemningen der er gullegod. Å det er så mye håndarbeid å se på. Mye av det finnes på små torg og buer rundt omkring i hele byen,men selve markedet var stort ja.

    Kos deg med valpene dine,å ikke tenk på å blogge lappene. Jeg er bare glad de er kommet frem jeg.

    SvarSlett
  3. Sammenlignet med enkelte andre land er det kjekt å være barnehageforelder i Norge, ja. Bare vi får full dekning også er mye på plass.

    Jeg har veldig lyst på en tur til Baltikum en gang. Særlig for å se alle de fine strikkevottene jeg har sett bilder av så mange steder.

    SvarSlett
  4. Enig med deg i dette, Riga er fantastisk, og ja: Vi må tilbake. Eg har vore både i Tallinn og Riga med koret, uten mannen min. Trur han også må få vere med ein gong:)

    SvarSlett
  5. Det er en av byene jeg også drømmer om å dra til!

    SvarSlett