mandag 18. oktober 2010

Gryteunderlag med oppskrift

Ja,nå har jeg virkelig fått dilla på disse gryteunderlagene mine. Jeg skulle jo bare prøve meg med en for å se,men jammen blir det flere av disse her ja.

Jeg skal ha de med meg på messe nå i slutten av oktober,så får vi nå se om det er noen som bruker gryteunderlag. Jeg synes at vi alltid har for få av de her hjemme iallfall.

Om du vil prøve deg på et slikt underlag,så værsågod. Her er mønsteret,men jeg kan ikke å skrive heklemønster,så dette kan bli vrient å forstå;-)

Jeg har brukt litt over et nøste fritidsgarn og krok nr. 4,5
Begynn med 6lm og hekle 1kjm i den første lm.

Omgang 1: Hekle 3 lm,2 st i ringen (3st i ringen,2lm) 3 ganger Avslutt med en kjm i 3 lm på begynnelsen av omgangen.

Omgang 2: Hekle 3 lm, (2st,2lm,3st) i den samme lm-buen ,* 1 LM,(3ST,2LM,3ST) i den neste 2lm-buen,1lm, gjenta fra * 2 ganger til,1 kjm i den 3 av 3lm på begynnelsen av omgangen.

Omgang 3: 3lm.(2st,2lm,3st) i den samme lm-buen,*1lm,(3st i 1lm-buen,*1lm,(3st i lm-buen,1lm)i hver 1lm-bue til hjørne,(3st,2lm,3st) i 2 lm-bue i hjørnet,gjenta fra * 2 ganger til.1lm,(3st i 1lm-buen,1lm) i hver 1lm-bue til begynnelsen av omgangen,1 kjm i den 3.av de 3lm på begynnelsen av omgangen

Gjenta omgang 3 til ønsket størrelse.

Jeg har tatt totalt 10 runder.

Om noen har en mye lettere forklaring å komme med,så si fra. Men om man prøver seg litt frem,så skjønner man egentlig hvordan det må gjøres for å få det til riktig.

Toves i maskina,jeg bruker 60grader på min. Du må kanskje ha 40grader. Prøv deg frem.

6 kommentarer:

  1. Så morsomt at du prøver deg på tøflene, du må bare spørre. Merket at det var vanskelig å forklare akkurat knappestolpen (den sitter i hodet, men ikke så lett å få det ned på papir..) Regner med det er den du mener? Hva var det som ikke ble rett? Ønsker å korrigere på oppskriften hvis det er for vanskelig forklart :)
    Takk for oppskrift på gryteunderlag, det er mangelvare her i huset!

    SvarSlett
  2. Jeg tror du har gjort riktig da! På de første tøflene (de hvite) så strikket jeg knappehullene på samme side som jeg felte de to maskene. Men fant ut at den sømmen som blir nederst på stolpen vistes litt for godt (selv etter toving) Så tanken var da at denne kunne man sy på baksiden.. Altså slik at stolpen (med de to felte maskene nederst) legges bak der knappehullene og sys fast på innsiden. Jada, og jeg var jo VELDIG god å forklare...hehe.

    SvarSlett
  3. Wow, enda flere fristelser !
    De var skikkelige fine og praktiske !

    Takk for oppskriften ! Kjøper garn i dag, jeg. ;)

    SvarSlett
  4. Vil tipse deg om nettsiden www.MiniMesse.no som er non-profitt, og ment å hjelpe deg til å arrangere egen messe, eller delta på andre sine messer.

    SvarSlett
  5. Så flotte de var. Kan ikke hekle jeg.

    SvarSlett
  6. Suuupre gryteunderlag du har laget, og tusen takk for at du deler oppskriften med oss. Må nok prøve disse her, for det er absolutt noe vi trenger her i huset! Ha en fin fin og kreativ uke! Klem Cille