onsdag 21. april 2010

Strikkekafe i husflidslaget

I går hadde Byåsen husflidslag invitert til strikkekafe på Sverresborg folkemuseum,med Anne Grete Sandstad og Astrid Sandvik.

Temaet var blondestrikk, å vi hadde fått beskjed om å ta med garn og pinner. Spennende:-) Først fikk vi et lite foredrag fra Anne Grete og Astrid, før vi selv skulle prøve oss på mønsteret de hadde fått utarbeid fra noen gamle tekstiler som ligger på Sverresborg museum. Mønsteret fant de omsider i boken Husholdningsbok for by og land/Marie Blom fra 1911 Boken ble første gang gitt ut i 1888
Midtbyen husflidslag har prøve strikket flere lapper/plagg for å få mønsteret til å bli riktig, å vise at det kan brukes på flere ting.

Vi fikk anbefalt å prøve oss på Mansjettene fra Nissengårde, for det skulle være et overkommelig prosjekt. Ettersom jeg ikke liker å strikke to like ting, hoppet jeg glatt over anbefalningen på pulsvarmere. Jeg startet rett på kronprinsessens Trondhjemsskjørt. Etter å ha telt og spurt litt om tips til antall raporter, satte jeg igang. Det skal bli et skjørt til Selma tenkte jeg. Det var mange konsentrerte strikkere der i går kveld, å de som heiv seg på pulsvarmerne kom godt igang. Selv så knotet jeg rundt med mine 12 raporter. Skal fortsette med det når jeg sitter alene tenker jeg:-)

Som alltid var det lodd trekning, å sannelig vant jeg også denne måneden. Nå ble det boken om 100 blomster -strikking og hekling.

3 kommentarer:

  1. Så koselig med strikkekafé og så heldig du var som vant den boka, for den ser så fin ut! :)

    SvarSlett
  2. så koselig da!! Hørtes lererikt ut også :) flott gevinst da! Den så virkelig ut som en kjekk bok å ha i bakhånd :)

    SvarSlett
  3. Knallfine høner! Min pingVIN ligger der slapp og fæl!
    Skulle gjerne vært med på Bagle, men det gikk ikke denne gangen heller. Den boka du vant ser bare super ut! Den håper jeg kan få kikke i! Jeg har en ide om å hekle/strikke masse blomster som dekor på en kjole, med tyllskjørt og greier!
    Håper du har det bra!